אופן חלוקת הפרסים בלוטו

לפני כל הגרלת לוטו מפרסם מפעל הפיס – הגוף האמון על הגרלות הלוטו, את גובה הפרס המירבי בלוטו ובדאבל-לוטו. לעיתים נדמה כי הזכייה שמורה לאדם אחד בר מזל, אשר גורף "את כל הקופה", אך לעיתים יש יותר מאשר טופס זוכה אחד. נסביר מהו אופן חלוקת פרסי הלוטו בהתאם לסוג ההגרלה, לסוג הטופס ולקריטריונים נוספים. לצורך בהירות הדברים, נציג כמה דוגמאות מספריות. 

איך מתחלק הפרס בין כל טפסי הלוטו הזוכים?

ככל שגובה הפרס הראשון גדול יותר, כך יותר אנשים ממהרים למלא טפסים ולנסות את מזלם. אך מה קורה כאשר יותר מאדם אחד מצליח לנחש את המספרים הזוכים? הכלל שתקף לכל אותן הגרלות הלוטו הוא, כאשר יש כמה זוכים בפרס משמעותי, הפרס המוכרז מתחלק בין כל הזוכים ביחד. למשל:

  1. אם הפרס הראשון בהגרלת הלוטו עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז זוכה יחיד, הוא גורף לכיסו את כל אותם 20 מיליון ₪. 
  2. אם הפרס הראשון בהגרלה עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז כי ישנם שני זוכים בפרס הגדול, כל אחד משני הזוכים גורף מחצית מגובה הפרס, כלומר 10 מיליון ₪. 
  3. אם הפרס הראשון בהגרלה עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז כי ישנם ארבעה זוכים, הפרס יחולק באופן שווה בין כולם כך שכל אחד זוכה ב-5 מיליון ₪. 
  4. החישוב מתבצע באותו האופן, גם אם מספר הזוכים גדול יותר. 

איך מתחלקים הפרסים אם ישנו זוכה בדאבל לוטו?

מי שזוכה בפרס הגדול לאחר שמילא טופס מסוג דאבל לוטו, מכפיל את גובה הזכייה. הכפלה של הזכייה מובאת בחשבון גם כאשר ישנה חלוקה בין כמה זוכים בפרס ראשון (בין אם כולם זוכי דאבל לוטו ובין אם רק חלקם). למשל:

  1. אם הפרס הראשון בהגרלה עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז זוכה יחיד שמילא בשיטת דאבל לוטו, הוא גורף לכיסו סכום כפול, כלומר 40 מיליון ₪.
  2. אם הפרס הראשון בהגרלה עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז כי ישנם שני זוכים בפרס הגדול, כאשר אחד מהם זוכה בדאבל לוטו והשני זוכה בפרס רגיל (ללא הכפלה) חלוקת הפרס תחושב לפי 20 חלקי שתיים, כאשר הזוכה בדאבל מכפיל את סכום הזכייה. זאת אומרת שמי שמילא כרטיס לוטו רגיל יגרוף 10 מיליון ₪ ואילו מי שמילא טופס לוטו כפול יגרוף כפול 2 – כלומר יקבל 20 מיליון ₪. 
  3. אם הפרס הראשון בהגרלה עמד על 20 מיליון ₪ והוכרז כי ישנם ארבעה זוכים, שאחד מהם בדאבל לוטו, הפרס יחולק ב-4 (כלומר 5 מיליון ₪). שני זוכים רגילים יקבלו 5 מיליון ₪ כל אחד והזוכה בדאבל יקבל 5 כפול שתים, כלומר 10 מיליון ₪. 
  4. אם ישנם שני זוכי דאבל לוטו, כל אחד יקבל 10 מיליון כפול 2, כלומר 20 מיליון ₪ סך הכל במצטבר לשניהם. 

כמה הערות חשובות לעניין: צורת חלוקה זאת מתארת זכייה באחד משני הפרסים העיקריים (פרס ראשון ופרס שני). בחלוקת הפרסים המוצגת כאן מדובר על פרס ברוטו (לפני ניכוי מס כחוק על הגרלות). על מנת לזכות בפרס הראשון יש לנחש נכונה את 6 המספרים או לנחש 5 מספרים בטופס שיטתי שנקרא 5=6.   

בנוסף, על פי החלטת מפעל הפיס, אם בהגרלה מסוימת לא חולק הפרס הראשון לאף זוכה, הפרס בהגרלה הבאה יגדל. הגדלת הפרס מחושבת על פי ההכנסות של מפעל הפיס. על פי הודעת הפיס, גובה הפרס הגדול לחלוקה יכול להגיע עד למקסימום של 40 מיליון ₪ (זאת אומרת – 80 מיליון בשיטת הדאבל). סך הפרסים לחלוקה המגיעים לציבור מגיעים עד ל-60 אחוז מההכנסות של מפעל הפיס. בהצלחה ואל תשכחו לבדוק את הטופס הלוטו שלכם!

נגישות